In Groot-Brittannië is een ‘creatieve barcode’ ontwikkeld. Daarmee kunnen concepten beter beschermd worden. Het Britse Creative Barcode heeft een software-applicatie geïntroduceerd waarmee creatieve concepten vastgelegd kunnen worden. Het gaat letterlijk om een barcode die te verkrijgen is via www.creativebarcode.com. Het is een toevoeging aan de huidige manier van bescherming van creatieve ideeën.

Creatieven of bedrijven die hun nieuwe concepten willen presenteren aan derden, kunnen de applicatie tegen betaling downloaden. De barcode is meteen het bewijs van eigendom. Voor elk nieuw project kan de bedenker weer een nieuwe barcode met een uniek nummer krijgen.
Bijzonder is dat er een zogenaamde ‘transfer of ownership’-functie is ingebouwd in de barcode. Het betekent dat een geïnteresseerde partij akkoord moet gaan met een geheimhoudingsverklaring. Zolang de partij die het idee wil kopen dat niet heeft gedaan, blijft het werk het exclusieve eigendom van de opdrachtgever.
Anouk Siegelaar, juridisch adviseur van Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers BNO, beaamt dat de ‘creative barcode’ echt een aanvulling is op de bestaande mogelijkheden van het beschermen van een idee of concept. “Nu is het zo dat je ideeën of documenten kan laten afstempelen bij de Belastingdienst, of wat vaker gebeurt, registreren bij de sites ccproof.nl of filereg.com. Van die sites krijg je dan een registratiecode, een soort digitale vingerafdruk. Creativebarcode.com gaat nog een stap verder, want het combineert een eigen registratiecode van je werk met een geheimhoudingsverklaring van de partijen aan wie je je werk toevertrouwt. Als de partij met wie je in zee gaat het wil gebruiken, kun je er echt licenties aan verbinden. Afnemers kunnen nu echt zien van wie het idee of concept afkomstig is.” Ze noemt nog een ander voordeel: “Voor illustratoren en fotografen is de digitale barcode ook een uitkomst, want ze kunnen dan voortaan direct traceren of hun werk op het internet gebruikt is.”
Siegelaar zegt te geloven dat een dergelijke manier van vastleggen van een creatief concept ook een goed systeem zou zijn voor de Nederlandse markt. “Ik zou het de BNO-leden zeker aanraden. Hoewel ik het wel wat aan de prijzige kant vind.” Inschrijving op www.creativebarcode.com kost omgerekend bijna 225 euro. Daarna betaal je per barcode steeds een klein bedrag.
Bron: Adformatie

Share This
× Hoe mogen we je helpen? Available from 08:30 to 17:00