Selecteer een pagina

Bijna alle kinderen hebben een eigen mobiele telefoon. Ruim de helft is in het bezit van een smartphone en kan mobiel internetten (63%). Pingen en Whatsappen zijn in korte tijd razend populair geworden. Dit blijkt uit het onderzoek Hey, what’s app? van Mijn Kind Online en Digivaardig & Digiveilig onder meer dan 2.600 jongeren van 8 tot 18 jaar. Mobiele telefoons spelen een belangrijke rol in het leven van de jeugd. Een leven zonder telefoon is voor de meeste nauwelijks voor te stellen maar jongeren storen zich ook regelmatig aan elkaars ‘excessieve’ belgedrag.

Bezit mobiele telefoons jongeren 8 tot 18 jarigen


Volgens Remco Pijpers, directeur van Mijn Kind Online, is de mobiele telefoon niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van kinderen en mobiel internet hoort daar steeds meer bij: “Met 8 jaar heeft al een kwart van de kinderen een mobiele telefoon. Vier jaar later, wanneer ze naar de middelbare school gaan hebben ze er allemaal een, steeds vaker ook met internet. Door het mobiele internet is het voor ouders echter juist lastiger geworden toezicht te houden op wat hun kinderen zien en doen op hun telefoon. Terwijl het wel heel belangrijk is kinderen te leren bewust en veilig met hun mobiel te laten omgaan.”
Whatsapp en Ping populair dankzij smartphones
De smartphone, een multifunctioneel toestel waarmee je behalve bellen en sms’en ook kunt internetten, is aan een enorme opmars bezig. 54% van de kinderen tussen 8 en 18 jaar heeft een smartphone. 8-jarigen hebben nog vooral een ‘gewone’ mobiel, terwijl 80% van de 17-jarigen een veel duurdere smarthphone heeft. Dat heeft gevolgen voor het telefoongebruik. In korte tijd zijn de berichtenservices Whatsapp en Ping razend populair geworden. Bij onbeperkt internet kunnen jongeren met deze toepassingen eindeloos berichtjes naar elkaar sturen zonder extra kosten. Berichten sturen is inmiddels veel populairder dan bellen. Een derde van de kinderen maakt hier dagelijks gebruik van. Bijna 70% van de 13-plussers belt, sms’t, Whatsappt en Pingt wekelijks meer dan 100 keer. Contact met moeders is daarbij het belangrijkst: tieners doen dat via Whatsapp en Ping, jonge kinderen bellen. Omdat niet alle kinderen internet op hun mobiel hebben worden gewone sms’jes nog steeds door meer jongeren gebruikt dan Whatsapp of Ping.
Geen leven zonder mobiel
Kinderen hechten veel waarde aan hun telefoon. Bijna 60% van de kinderen is het ermee eens dat je er niet bij hoort zonder mobiel. Bijna de helft heeft zijn telefoon zelfs ’s nachts aan en in de buurt. Jongeren vinden zelf ook dat een mobiel wel erg belangrijk is geworden: driekwart (75%) van de kinderen is het eens met de stelling ‘Mijn generatie is verslaafd aan zijn mobiele telefoon’. Ruim de helft (53%) van de jongeren zegt zelf ook echt niet zonder zijn of haar mobiel te kunnen. Hoe ouder de kinderen, hoe meer belang ze hechten aan hun telefoon. Toch storen kinderen en jongeren zich soms ook aan het veelvuldige gebruik van het mobieltje.
Kosten
Prepaid toestellen zijn vooral populair bij jonge kinderen. Vanaf hun 17e kiezen jongeren bij voorkeur voor een telefoon met een abonnement. De meerderheid van de 17-jarigen heeft het mobieltje zelf betaald, terwijl jongere kinderen het toestel vaak van hun ouders krijgen. Bij 67% betalen de ouders de abonnementskosten of prepaid belkosten. In 13% van de gevallen delen ouders en kind de kosten, 21% van de kinderen betaalt de telefoonkosten zelf. Ondanks stijgende abonnementskosten en de toenemende populariteit van (duurder) mobiel internet zijn de telefoonkosten in vergelijking met 2009 nauwelijks gestegen. Van de 8- tot 12-jarigen geeft maar een klein deel meer dan 10 euro per maand uit. De helft van de 13-plussers geeft meer dan 20 euro per maand uit, 10% meer dan 50 euro. Per ongeluk geld uitgeven komt, net als 2 jaar geleden, regelmatig voor. Een op de 5 kinderen heeft wel eens geld uitgegeven door onbedoeld een app te kopen of een abonnement voor ringtones, sms-diensten of spelletjes af te sluiten. Sommige jongeren heeft dat meer dan 100 euro gekost.

Prepaid of abonnement op mobiele telefoon jongeren 8 tot 18 jarigen


Regels thuis en op school
Op de meeste scholen (72%) gelden regels voor mobiele telefoons. 1 op de 10 kinderen moet het mobieltje bij binnenkomst inleveren, op bijna alle scholen moet de telefoon uit of op stil staan tijdens de lessen. De telefoons worden nauwelijks ingezet voor educatieve toepassingen tijdens de les, slechts 3% van de kinderen zegt dat dit wel eens gebeurt. Thuis heeft een derde van de kinderen te maken met regels over het gebruik van hun mobieltje. Er zijn regels over hoe vaak en hoe lang er gebeld mag worden, met wie en voor hoeveel geld. Bij evenzoveel kinderen zijn er geen regels thuis. Hoe ouder de kinderen, hoe minder regels.
Vandaag is de mobiele website voor Jon Karelse Hair & Style gelanceerd. De website is geoptimaliseerd voor smartphones en tablets met de besturingssystemen Android, iOS (iPhones en iPads) en Windows Phone. Hiernaast zie je een aantal voorbeelden van de mobiele website van www.jonkarelse.nl.
Steeds meer Nederlanders hebben een smartphone. Volgens onderzoek van Telecompaper zou dat aantal aan het eind van dit jaar door de 50% moeten gaan. Het bezoeken van websites via smartphones en tablets groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Zo is het aantal bezoeken aan de website www.topshelfmedia.nl via smartphones en tablets in 2011 met 540% gegroeid ten opzichte van 2010. Voor bedrijven wordt het steeds belangrijk om een goede gebruikerservaring te leveren aan bezoekers die via een mobile device hun website bezoeken.
Over Topshelf Media
Topshelf Media ® zorgt voor het vergroten van de zichtbaarheid en omzet van en voorkeur voor organisaties, merken, diensten en/of producten. Dat doen wij door samen met onze klanten (online) marketingacties en campagnes te bedenken en/of door het ontwikkelen van de daaruit voortvloeiende digitale media.
Bij de digitale media die wij realiseren denk je aan robuuste en goed vindbare (mobiele) websites, webshops en webapplicaties. Denk ook aan het vormgeven en opzetten van Facebook Pages en E-mailnieuwsbrieven. Bovendien helpen wij onze klanten bij het opzetten en doorontwikkelen van hun Social Media accounts en het creëren van een positie binnen het Social Media landschap.
“Kennis brengt u van A naar B. Verbeelding brengt u overal. Wij laten onze ideeën graag tot de verbeelding spreken!”
Vul gerust het Bel-Mij-Terug-formulier in >> en wij bellen u op het door u gewenste moment terug.
Met multimediale groet,
Namens Topshelf Media
Martin Planken,
eigenaar
Volg ons op Twitter >> @Topshelf_Media >>
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00