Google-topman Eric Schmidt komt met een eigen online betaalsysteem. Hiermee kunnen uitgevers zelf de prijzen en voorwaarden voor hun digitale content bepalen. Het systeem Google One Pass moet hiermee een concurrent worden van de App store, de digitale winkel van Apple.
Schmidt kondigde de lancering van het nieuwe betaalsysteem vandaag aan in Berlijn. Aan de introductie van Google One Pass doen drie grote Duitse uitgevers mee, waaronder marktleider Axel Springer AG. Het systeem zal ook geïntroduceerd worden in Canada, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De lancering van Google One Pass komt een dag nadat mediabedrijf Apple een nieuwe abonnementendienst aankondigde voor zijn App Store. Hiermee kwam het bedrijf van Steve Jobs terug op een eerder besluit om het alleen mogelijk te maken om digitale kranten op de iPad via de App Store aan te schaffen in plaats van bij de uitgever zelf.
Google One Pass zal tien procent van elke transactie houden. Apple verdient met zijn App Store dertig procent per transactie. “We willen er geen geld mee verdienen”, legde Schmidt uit. “Google maakt op andere manieren winst. We willen juist dat mensen die hoogwaardige content creëren het geld laten verdienen.”
Google One Pass wil een directe relatie tussen consument en uitgeverij faciliteren en het aan hen laten om content gratis weg te geven of er geld voor te vragen. Consumenten kunnen inloggen in het betaalsysteem met hun Google-emailaccount.
Schmidt kondigde ook aan dat zij een nieuw instituut in Berlijn gaan financieren samen met de Humboldt universiteit die de evolutie van het internet en de gevolgen ervan voor de samenleving onderzoekt.
Met SEO groet,
Martin (van de bovenste) Plank(en)
Volg ons op Twitter @Topshelf_Media
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>
Bron: NRC