De afgelopen week heeft Google op diverse blogs nieuwe rapportages aangekondigd voor de onlangs wereldwijd geïntroduceerde +1 knop. Deze zullen via Google Analytics en de Google Webmaster Tools beschikbaar worden gesteld. In de Google Webmaster Tools verschijnen de volgende rapporten:
Search Impact report
Dit rapport laat zien wat voor invloed de +1 knop heeft op de doorkliks vanuit de zoekresultaten. Je kunt resultaten met en zonder +1 vermeldingen naast elkaar leggen om goed het verschil te kunnen zien. Dit rapport wordt alleen getoond als je genoeg vertoningen hebt voor de diverse pagina’s.
Activity report
Hierin zullen alle +1’s van jouw site te zien zijn. Dus die vanuit je eigen site geklikt zijn maar ook die vanuit de zoekresultaten zelf aangeklikt zijn.

Hierboven zie je een voorbeeld van de +1 button bij een zoekresultaat met daaronder wie uit mijn netwerk de blogpost heeft ge+1'ed: ikzelf in dit voorbeeld. Je moet wel ingelogd zijn in je Google-account om de +1's te kunnen zien.


Audience report
Hierin kunnen we zien wie je site een +1 gegeven heeft. Verder zie je een onderverdeling in landen, talen en andere demografische gegevens.
In Google Analytics kunnen we de volgende rapporten zien:
Social Engagement report
Dit rapport zal het verschil laten zien tussen het bezoek van iemand die iets op je site een +1 gegeven heeft en de bezoekers die dat niet gedaan hebben.
Social Actions report
Hier zal een overzicht komen te staan van alle sociale activiteit op je website. Dus als iemand iets een +1 geeft of een stukje content tweet, verschijnt dat in dit rapport. Ook minder bekende sociale netwerken kunnen met javascript aan de meting worden toegevoegd dus als je interesse hebt: vul dan ons Bel Mij Terug formulier in!
Social Pages report
Wil je weten welke pagina’s de meeste ‘sociale’ activiteit hebben? Dan check je dit rapport.
In de komende dagen zullen al deze rapporten bij iedereen verschijnen. Hiermee maakt Google wel erg duidelijk hoe serieus ze sociale activiteit als graadmeter van het web nemen. Het is voor je eigen site dus belangrijk deze activiteit goed door te meten. Voor bijvoorbeeld Hyves kun je met een paar regels code het gebruik van dit netwerk op je site in kaart brengen.
Implementatie +1 Google button en andere sociale media
Als u serieus aan de slag wilt met het inzetten van sociale media voor uw organisatie en u wilt meten wat het effect is van uw of onze (indien u het uitbesteed) inspanningen, dan zijn wij u graag van dienst.
Social Media Workshops
In samenwerking met de Volksuniversiteit biedt Topshelf Media twee social media workshops aan. Deze starten op 26 en 28 september 2011 en bestaan uit 3 avonden van 19:15 tot 21:45 uur, inclusief een kwartier pauze. Schrijf je hier in voor de workshop Social Media aan de Volksuniversiteit Nieuwegein >>
Met sociale groet,
Martin Planken
Meer weten? Vul ons Bel Mij Terug formulier in!
Lees ook: De winnaar van de Social Media Quiz van de Volksuniversiteit Nieuwegein workshop is Hijme Stoffels
Volg ons op Twitter @Topshelf_Media
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>