De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van D66 aangenomen, waarmee het omstreden ACTA-verdrag (Anti-Counterfeiting Trade Agreement)wordt verworpen. Het aannemen van de motie betekent dat Nederland zijn handtekening niet onder het antipiraterijverdrag zal zetten.
Volgens Nu.nl wordt in de motie gesteld dat het ACTA-verdrag ‘onbedoelde interpretaties met negatieve gevolgen voor privacy en internetvrijheid’ bevat, waardoor het niet ondertekend mag worden. Een Kamermeerderheid bleek hier dinsdag in mee te gaan, waarbij onder andere de VVD zich achter de motie van D66 schaarde. “Het verdrag is slecht voor de privacy en funest voor innovatie. Het kan wat ons betreft de prullenbak in, want daar hoort het thuis”, aldus VVD-Kamerlid Afke Schaart. Ook een tweede motie van D66, waarin wordt gesteld dat toekomstige verdragen die op ACTA lijken ook verworpen moeten worden, werd aangenomen.
Het was al bekend dat een Nederlandse handtekening onder het ACTA-verdrag vertraging op zou lopen, omdat de regering aanvankelijk wilde wachten tot het Europese Hof zich over het verdrag heeft uitgesproken. Het Hof moet daarbij uitzoeken of Europese regelgeving wordt geschonden. Doordat de motie van D66 is aangenomen lijkt ACTA echter bij voorbaat al te zijn geblokkeerd. Eerder gaf Polen al aan het verdrag hoe dan ook niet te zullen ondertekenen.
Over ACTA, dat onder meer is bedoeld om piraterij op het internet en handel in namaakartikelen tegen te gaan, werd jarenlang onderhandeld. Er is echter steeds meer weerstand tegen het verdrag gekomen, waardoor onduidelijk is of het verdrag daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Eerder zei Europees commissaris Neelie Kroes nog te denken dat het verdrag het niet gaat halen.
Over Topshelf Media
Topshelf Media ® zorgt voor het vergroten van de zichtbaarheid en omzet van en voorkeur voor organisaties, merken, diensten en/of producten. Dat doen wij door samen met onze klanten (online) marketingacties en campagnes te bedenken en/of door het ontwikkelen van de daaruit voortvloeiende digitale media.
Bij de digitale media die wij realiseren denk je aan robuuste en goed vindbare (mobiele) websites, webshops en webapplicaties. Denk ook aan het vormgeven en opzetten van Facebook Pages en E-mailnieuwsbrieven. Bovendien helpen wij onze klanten bij het opzetten en doorontwikkelen van hun Social Media accounts en het creëren van een positie binnen het Social Media landschap.
“Kennis brengt u van A naar B. Verbeelding brengt u overal. Wij laten onze ideeën graag tot de verbeelding spreken!”
Neem contact met ons op!
Vul gerust het Bel-Mij-Terug-formulier in >> en wij bellen u op het door u gewenste moment terug.
Met mobiele groet,
Topshelf Media
Martin Planken,
Chief Engagement Officer
Volg ons op Twitter >> @Topshelf_Media >>
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>