Nederland is massaal aan het planken. Vijf jaar nadat een groepje Australische jongeren planking oftewel ‘The lying down game’ uitvond, gaan ook hier mensen zo strak als een plank stil liggen op een onverwachte plek: boven op een ambulance, in het vriesvak van de supermarkt, op de uitgiftebalie van de snackbar.
Op Facebook en andere netwerksites wemelt het van de plankende jongeren. Toen internetmarketeer Martin Planken (37) van Topshelf Media twee maanden geleden op een mediablog las over de hype, sprak hij zichzelf toe: “Planken, joh, zo heet jij ook. Als marketeer moet je hier iets mee doen.” Planken claimde de domeinnaam PlankenDag.nl, opengesteld op 25 mei, de Internationale Planken Dag. Op Facebook en via Twitter deed hij een oproep om plankfoto’s te uploaden. Planken organiseerde eerder fotowedstrijden. “Dat doe ik om mensen plezier te laten beleven aan hun stad en woonomgeving. Het is leuk om mensen met nieuwe ogen naar de bestaande omgeving te laten kijken.” Om het doel van zijn website te verduidelijken, citeert Planken Nobelprijswinnaar Albert Einstein: “Kennis brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.”
In Australië is een planker overleden die de macht van zijn verbeelding overschatte. Hij viel als plank van een balustrade op de zevende verdieping. “Blijf planken”, zegt Martin Planken, “maar houd het veilig!”
Bekijk ook de video van SBS6 Shownieuws >>
Bekijk ook de video van WatKijkJij.tv over fenomeen Planking >>
Luister ook naar het radiofragment bij Q-Music met Jeroen van Inkel, Roy van Rossum en Martin Planken >>