De United Jeugd Cup is inmiddels een begrip in Nieuwegein. Hoewel je het bij een voetbaltoernooi misschien niet zo snel verwacht, onderscheidt dit jeugdevenement zich door grote bezoekersaantallen, een professionele organisatie, veel vrijwilligers en zo mogelijk nog meer sponsors.
Interessant voor sponsors
Bedrijven vinden het blijkbaar interessant om dit D-voetbaltoernooi te steunen. Behalve enkele (inter)nationale namen, zoals Nike, Océ, Joulz, Vrumona en Frontrunner zien we regionale ondernemingen, als Van der Valk Vianen, NBC-Green Village en City Plaza, en uiteraard veel lokale organisaties waaronder de gemeente Nieuwegein en Kapsalon van Doorn.
Topshelf Media
Wat maakt dit evenement nou de moeite waard? We vroegen het aan Martin Planken, directeur van Topshelf Media. Topshelf Media ontwikkelt websites en webapplicaties, verzorgt en beheert e-mail marketing en social media campagnes en realiseert succesvolle zoekmachinemarketingprojecten.
Martin Planken: “Ik draag graag mijn steentje bij om de United Jeugd Cup steviger op de (inter)nationale kaart te zetten. Het partnership begon vorig jaar met het uitbreiden van de aanwezigheid op sociale netwerken als Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, Foursquare en YouTube.
In dat jaar hebben we als het ware ‘aan elkaar gesnuffeld’. Je wilt weten of er sprake is van een win-winsituatie. Daarbij is het niet het allerbelangrijkste dat er rechtstreeks nieuwe klanten uit voortvloeien, het belangrijkste is dat je als bedrijf geassocieerd wil worden met het evenement. De kwaliteit die wij leveren zie ik terug bij de United Jeugd Cup. Daar komt nog bij dat de organisatie twee keer per jaar een sponsorcafé organiseert en tijdens het weekend een prachtig vip-dorp heeft staan. Dat is geweldig voor het onderhouden en uitbreiden van mijn netwerk.
Aan de andere kant wil de United Jeugd Cup ook kwaliteit ontvangen. Als ik mijn (gesponsorde) werk niet goed had gedaan waren zij natuurlijk ook niet met Topshelf Media verder gegaan. En ook dat is slecht voor de business. Het feit dat we onlangs een afspraak voor vijf jaar hebben gemaakt, waarbij wij de ‘Official Multimedia Partner’ zijn van de United Jeugd Cup, geeft wel aan dat beide partijen tevreden zijn over de samenwerking. Dit jaar hebben we dan ook een volledig vernieuwde website inclusief de realisatie van koppelingen met diverse social media netwerken aangeboden.”
Groeien doe je samen
René Benschop, event manager van de United Jeugd Cup is het volledig eens met de visie van Martin Planken. “Zeven jaar geleden wilden we laten zien dat er in Nieuwegein plaats is voor een groot internationaal sportevenement. We hadden zes maanden om alles te regelen. Eigenlijk veel te krap, maar we zagen geen problemen, alleen maar uitdagingen. En het lukte ons. We combineerden onze netwerken en wisten een grote groep vrijwilligers en sponsors om ons heen te verzamelen. Velen uit die groep zijn nu nog steeds betrokken. Dat kenmerkt de United Jeugd Cup. We gebruiken niet voor niets als pay off: ‘Groeien doe je samen’.”
Partners
Om de kwaliteit, waar Martin Planken ook over spreekt, te kunnen blijven garanderen krijgt de United Jeugd Cup hulp van heel veel partners. “Hulp”, zegt René, “houdt veel meer in dan alleen een bijdrage in geld. We hebben ook goederen, menskracht en middelen nodig. We spreken daarom liever van partners dan van sponsors. Een sponsor is iemand die (alleen) geld bijdraagt. Met een partner werk je samen. Nou hebben we natuurlijk niets tegen een leuke som geld, maar we zoeken daarbij vooral naar een situatie waarin het mes aan beide kanten snijdt. Voor wat hoort wat. Win-win.”
Sponsorcafé
Partners van de United Jeugd Cup krijgen twee keer per jaar een uitnodiging voor een sponsorcafé. René: “Die bijeenkomsten worden drukbezocht. Het is dé gelegenheid om geïnformeerd te worden over de plannen van de organisatie, je te laten verrassen door gasten en sprekers èn rustig na te praten en te netwerken met gelijkgestemden.”
2013
Ook volgend jaar vindt er in de maand augustus weer een United Jeugd Cup plaats. Alle lezers van Ondernamen zijn daarvoor van harte uitgenodigd op Sportpark Galecop. De toegang is gratis. Bezoekers die nog nooit geweest zijn, zullen de velden van JSV Nieuwegein nauwelijks herkennen. Voor dit evenement wordt het omgetoverd tot een terrein met internationale uitstraling. Meer dan 100 tijdelijke vlaggenmasten, met banieren van alle partners, worden geplaatst. Er staan dug-outs op alle velden, een geluidsinstallatie, pagodetenten, een vip-dorp, een sponsorwand, flatscreens en veel, heel veel toeschouwers.
Iets voor u?
Mocht u na het lezen van dit artikel denken, daar moet ik met mijn bedrijf ook bij zijn, neem dan contact op met de organisatie. René: “Natuurlijk, u kunt ons gemakkelijk bereiken via info@unitedjeugdcup.nl. Maar we juichen het ook toe dat u tijdens de United Jeugd Cup eerst eens komt kijken. Dan weet u wat u krijgt als u ook partner van de United Jeugd Cup wordt. Ik ben er van overtuigd dat u verbaasd zult zijn.”
Bron: OnderNamen Lekstroom (tekst: Rick van Midde | fotografie: Albert Klomp)