Vanavond maak ik graag bekend wie de nieuwe burgemeester van Nieuwegein is geworden: dat ben ik! Mijn naam is Martin Planken en ik ben de oprichter van internetbureau Topshelf Media ®. Ik ben niet de echte burgemeester maar de Foursquare burgemeester van Nieuwegein! Foursquare?
[Update 22:00 uur: De gemeenteraad van Nieuwegein wil Frans Backhuijs (VVD) als burgemeester. In een besloten vergadering heeft de raad woensdag de huidige burgervader van Oldenzaal voorgedragen, zo liet de gemeente weten. De 50-jarige Backhuijs was eerder wethouder in Eindhoven.
Cor de Vos (64), de huidige PvdA-burgemeester van Nieuwegein, kondigde in oktober zijn vertrek aan. Hij gaat in mei met pensioen. Bron: Telegraaf]
Foursquare
Foursquare is een online dienst die mobiel gebruikt wordt. De gebruiker checkt in via een mobiele applicatie op de plaatsen waar hij komt. Als die locatie nog niet eerder door iemand is ingevoerd, dan kun je deze zelf invoeren. Wie het vaakst op eenzelfde locatie komt, wordt burgemeester – mayor – van die plek. Zo wordt een ware wedloop ontketend op populaire locaties, die kunnen variëren van kroegen, musea tot aan supermarkten.
Hieronder zie je een screenshot van de Foursquare pagina van de locatie ‘Nieuwegein’ en je ziet dat ik de burgemeester – Mayor – ben. Grappig genoeg is het adres Martinbaan 2! (Ik heet Martin 🙂
En dat alles voor een op zich loze titel, zou je zeggen… Maar het feit dat gelegenheden hierop inspelen en 3D televisies of gratis koffie gaan aanbieden, getuigt van de impact van Foursquare. Het gaat echter niet alleen om invoeren en inchecken bij locaties maar ook om het geven van tips en to do’s bij de locatie en het uitvoeren of volgen daarvan. Zo kun je precies zien wat anderen het beste gerecht vonden van het restaurant waar je op dat moment zit of kun je nèt naar een plekje verderop gaan waar het nòg mooier is. Je kunt ook zien in welke kroeg je vrienden of bekenden zitten en daarbij aanschuiven. Een goede beschrijving is gegeven in de Volkskrant (lees “Locatiedient Foursquare groeit snel”).
Ik gebruik Foursquare nu tien maanden, heb 11 badges (zie mijn profiel) en ben mayor van 12 plekken waaronder dus Nieuwegein, IJsselstein en de Voltreffer waar ik (af en toe 😉 sport.
Nut?
Maar wat is nu precies het nut van Foursquare? Ik wist het niet en ben het daarom gaan proberen. Ik las er veel over en had het gevoel dat dit iets groots zou gaan worden. Het heeft mij inmiddels zelfs al leuke zakelijke relaties opgeleverd. Wat heel erg goed is aan Foursquare is de manier waarop mensen worden gemotiveerd om mee te doen en mee te blijven doen. Een even simpel als ingenieus puntensysteem stimuleert tot meer en beter gedrag en zorgt voor competitie. Dit systeem bevat drie elementen:
1. Punten en bijbehorende ranglijsten – managen van de competitie
Hoe meer je incheckt hoe meer punten. De eerste locatie op een dag is één punt. De tweede twee, enzovoorts. Daarbij komt dat het bezoeken van een nieuwe locatie bonuspunten oplevert en het invoeren van een nieuwe locatie ook. En hoe stom het misschien ook klinkt: dit werkt, het motiveert!
2. Mayorships – managen van de social game
Kom jij het vaakst op die ene plek, dan win je voor die plek de mayorstitel. Ieder ander die daarna op die locatie incheckt maakt kennis met jou omdat jij vermeld wordt als mayor: you’re own 15 seconds of faim. Ik merkte al snel dat ik toch echt mayor wilde worden van mijn favoriete locaties. Gisteravond deed ik nog een ‘wedstrijdje’ tijdens de lancering van de tweede editie van zakenmagazine Ondernamen Nieuwegein om in te checken in het Kleur-, Geur- en Smaakcentrum van de Nieuwegeinse ondernemer van het jaar 2010, Cees van Suylekom, zie de Foursquare locatie van het Geur-, Kleur- en Smaakcentrum.
3. Badges – managen van de verrassing
Op verschillende thema’s kun je badges verdienen. Dit zijn een soort virtuele medailles die je krijgt voor bepaalde prestaties. Als je bijvoorbeeld vijf keer “birthday” hebt gebruikt, krijg je de badge “16 candles”. Na 3 checkins thuis ontvang je al de badge “local”. Kijk voor alle badges op 4squarebadges.com.
Wil je meer weten over hoe wij sociale media inzetten zodat uw organisatie zijn doelgroepen beter kan vinden en binden of wilt u een in-company lezing over sociale media? Geef mij dan s.v.p. een belletje of vul bijvoorbeeld het Bel-Mij-Terug-formulier in >>
In samenwerking met de Volksuniversiteit Nieuwegein organiseer ik een social media workshop. De workshop was al snel volgeboekt en de extra workshop nu ook. Wellicht dat als er nog zo’n 10 mensen interesse hebben dan komt er een derde dus neem contact op met de Volksuniversiteit Nieuwegein.
Met sociale groet,
Martin Planken
Volg ons op Twitter @Topshelf_Media
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>
“Dit artikel is geschreven met hulp van een artikel van Martijn Arts op Frankwatching.com“