In 2010 wordt al 50% van het internetverkeer veroorzaakt door social media als Twitter, Facebook en LinkedIn. In 2011 zal 60% van de marketeers ruim 25% van het marketingbudget besteden aan social media. De inzet van social media om het maatschappelijk verantwoord ondernemersbeleid te communiceren, ligt dan ook voor de hand.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) moet een vanzelfsprekendheid zijn. We leven in een wereld met een groeiende vraag naar grondstoffen waarvan een toenemend aantal schaars wordt. Op de lange termijn is MVO noodzakelijk. Ik vind dan ook dat organisaties in hun bedrijfsvoering bewuste keuzes moeten maken om een balans te bereiken tussen People, Planet en Profit.
Voordelen van MVO
Een voorbeeld van hoe wij MVO in de praktijk brengen is dat de websites en webapplicaties van onze klanten op webservers draaien die worden gevoed door groene energie. MVO biedt ook kansen zoals kostenbesparing. Bijvoorbeeld door het verminderen van afval, lagere energiekosten, een lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering. MVO zorgt ervoor dat een bedrijf een aantrekkelijkere werkgever is en MVO verhoogt de arbeidsproductiviteit. Werknemers vinden het belangrijk dat zij trots kunnen zijn op het bedrijf waar zij werken.
MVO loont. Er is steeds meer marktvraag naar MVO-bedrijven en producten. Ook de overheid koopt sinds 2010 alleen nog in bij bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan minimale duurzaamheidseisen kunnen voldoen. MVO is goed voor het imago van het bedrijf. Bedrijven die actief aan MVO doen hebben een streepje voor bij kredietverleners, subsidieverstrekkers en beleidsmakers. Het is dus verstandig om MVO-activiteiten te communiceren.
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
Naast MVO wordt maatschappelijk betrokken ondernemen, MBO, steeds belangrijker. In november 2010 namen wij deel aan Beursvloer Nieuwegein 2010 om ons MBO-beleid in de praktijk te kunnen brengen. De maatschappelijke organisaties waarmee wij een deal mochten sluiten zijn:
1) Stichting United Jeugdcup
2) Stichting Museumwerf Vreeswijk
3) Stichting Volksuniversiteit Nieuwegein
4) Stichting Welzijn Nieuwegein
5) Stichting Vluchtelingenwerk Nieuwegein
6) Stichting Speel-o-theek De Geintrein
Voor enkele organisaties gaan wij een Social Media Marketing strategie opzetten maar ook het optimaliseren van de website voor zoekmachines behoort tot de deals.
Overigens zet ik mij belangeloos in voor de Stichting Samen voor Nieuwegein uit hoofde van mijn bestuursfunctie van Stichting Fotowedstrijd. De Fotowedstrijd Nieuwegein is één van onze activiteiten. De mede door mij gemaakt foto’s tijdens de Beursvloer heb ik direct na het einde van de beursvloer online gezet op Google Picassa. Op deze wijze kan ik mijn kennis van online applicaties en mijn passie voor fotografie inzetten om het Maatschappelijk Betrokken Ondernemersklimaat in Nieuwegein te versterken door de activiteiten van de Beursvloer Nieuwegein ‘op de gevoelige plaat’ vast te leggen.
Als u meer wilt weten over MBO in Nieuwegein dan raad ik u aan om contact op te nemen met Hanneke Weesie: MBO Intermediair voor Samen voor Nieuwegein | Kerkveld 63 | Postbus 111 | 3430 AC Nieuwegein | M: 06 4336 8435 | hanneke@samenvoornieuwegein.nl | Aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag.
MVO Communicatie en Social Media
Wij constateren een groeiende vraag naar MVO Communicatie. Ons antwoord daarop is de inzet van social media. Consumenten en maatschappelijke organisaties verenigen zich snel online en zijn kritischer richting producenten. Een bedrijf is allang niet meer maatschappelijk verantwoord enkel en alleen omdat zij in hun reclame uitingen roepen dat zij ‘iets met MVO’ doen. Pas als ’the crowd’ hier blijkt van geeft, waaronder in toenemende mate op sociale netwerken, wordt de claim geaccepteerd.
Als u meer wilt weten over de inzet van social media marketing voor uw organisatie, dan kom ik graag bij u langs. U kunt ook naar mij toekomen: de koffie is bruin!
Veel succes met uw (online) MVO-communicatie!
Martin Planken