Op 1 januari 2012 gaat de Code E-mail in. Deze code zal de bestaande twee codes (een voor consumenten en de ander voor zakelijke e-mail) vervangen, zodat er één duidelijke en overzichtelijke Code is voor de gehele markt. Wat zijn de belangrijkste punten?
De nieuwe Code is een initiatief van de DDMA en Thuiswinkel.Org en wordt ondersteund door het IAB en VNO-NCW. Al deze organisaties inclusief de Reclame Code Commissie hebben de Code inmiddels goedgekeurd. De Code E-mail zal onderdeel worden van de Reclamecode en daarmee van toepassing zijn op alle bedrijven.
Meer over e-mailmarketing >>
Social Media integreren in je nieuwsbrieven >>
E-Mail Marketing tips van topshelfmedia.nlTransparantie
De code streeft naar transparantie richting de ontvangers van de e-mails. Het moet vanaf 1 januari duidelijk zijn waar een ontvanger zich voor aanmeldt, maar ook wat de frequentie is van de e-mails die gestuurd zullen gaan worden. Daarnaast moet het simpel zijn om contact op te nemen met de verzender en om je af te melden voor e-mails.
Waar moet je op letten?
De verantwoordelijkheid ligt bij de verzender van de e-mail
Of het e-mail bestand dat gebruikt wordt nu een eigen bestand is, of een gehuurd bestand; de verzender van de nieuwsbrief is verantwoordelijk voor een correcte opt-in.
Er moet een correcte opt-in ontvangen zijn voor elk e-mailadres in de database
Dit betekent dat de eigenaar van het e-mailadres actief moet hebben aangegeven dat hij of zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Een verwijzing naar de Algemene voorwaarden is hiervoor niet voldoende; er moet een duidelijke tekst aanwezig zijn op de aanmeldpagina die beschrijft wat de ontvanger kan verwachten.
Op deze regel is één uitzondering: wanneer het adres is verkregen in het kader van een verkoop en later gebruikt wordt om eenzelfde soort product aan te bieden.
Partnermailings

Greep uit ons Portfolio E-mailmarketing


Voor het inschrijven voor partnermailings (co-registratie) hanteert de OPTA aanvullende eisen; er moet bijvoorbeeld per label waarvoor ingeschreven wordt, actief aangemeld worden dat de ontvanger dit wil. Dit staat echter haaks op andere codes en hier worden dan ook nog wijzigingen voor verwacht.
Het reply-adres van de nieuwsbrief moet een werkend adres zijn
Dit betekent dat de klant altijd moet kunnen antwoorden op een nieuwsbrief naar een bestaand e-mailadres. Dit adres kan bij bijvoorbeeld de klantenservice van het bedrijf uitkomen. Een no reply-adres mag niet langer; transparantie en bereikbaarheid, daar gaat het om.
Afzender moet altijd bekend zijn bij binnenkomst in de inbox
Het merk, label of de bedrijfsnaam van de verzender moet gebruikt worden als afzender in het ‘from’-veld van de nieuwsbrief.
Bijlagen zijn toegestaan maar met een maximale grootte
De grootte van eventuele bijlagen mag niet groter zijn dan 150kb. Daarnaast moet altijd vermeld worden wat de omvang van het bestand is en wat voor bestandstype er gedownload kan worden.
Afmeldmogelijkheid verplicht
De ontvanger dient zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze bij de bestandseigenaar af te kunnen melden voor het gebruik van zijn e-mailadres voor reclame via e-mail.
De code treedt per 1 januari 2012 in werking en is vanaf vandaag te downloaden (PDF) op de website van DDMA.
Wilt u eens van gedachten wisselen met mij met betrekking tot de manier waarop ik uw e-mailmarketing zou vormgeven en hoe ik een voorkeurspositie voor uw product, dienst of organisatie kan realiseren? Vul ons Bel Mij Terug formulier in of neem contact met ons op!
Met groeten van de bovenste plank!
Martin Planken
Volg ons op Twitter @Topshelf_Media
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>