Pinterest is het gesprek van de dag de laatste weken. Als je op Twitter en/of Facebook zit, kan het niet anders of je hebt er over gehoord. Maar wat is het nou eigenlijk, wat kun je er mee en moet jij ook meedoen?
Twitter is zó 2011. Het nieuwste sociale netwerk heet Pinterest. Nou ja, nieuw. Pinterest bestaat sinds 2010. Maar, zoals meestal het geval is bij sociale media, is het succes afhankelijk van de gebruikers en enkele belangrijke beïnvloeders in de online wereld. Dat succes lijkt er nu te zijn.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een manier om dingen (afbeeldingen, foto’s enz.) te verzamelen op prikborden, die je deelt met anderen. Het is een combinatie van foto’s delen, interesses delen en een sociaal netwerk. Je kunt er je eigen foto’s uploaden of afbeeldingen die je vindt op internet, of andere prikborden, ‘pinnen’ en delen. Een gedeelde afbeelding heet een ‘pin’. Een ‘pin’ is een soort blogartikel, maar dan visueel. Anderen die jouw ‘pin’ leuk vinden kunnen de afbeelding ook pinnen en op hun prikbord plaatsen en zo delen met hun volgers. Juist, op Pinterest heb je volgers; geïnteresseerden in jouw prikborden. Jij kunt prikborden of mensen volgen en zij kunnen jou en/of je prikborden volgen.
Het leuke van Pinterest is, dat je het heel leuk is om privé te doen, maar zeker ook zakelijk inzetbaar is.
Waar kun je Pinterest voor inzetten?
Je kunt zo’n prikbord inzetten als catalogus, moodboard, produktpromotie , marktonderzoek, je merk een gezicht te geven, een campagne te voeren, om traffic naar je website te genereren, natuurlijk om te netwerken, of om je huis te verkopen . Je kunt zo veel prikborden aanmaken als je wilt, afhankelijk van het aantal onderwerpen dat je wilt ‘pinnen’.
Je uitgangspunt is een prikbord (board), waar je afbeeldingen of video’s aan toevoegt. Boards met afbeeldingen zijn het meest populair. Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in goede recepten, dan creëer je een board met als titel ‘Mijn recepten’.
Voorbeeld van de toepassing van Pinterest
Enerzijds is Pinterest een plek waar je moodboards kan maken van alles wat je interesseert. Stel, je bent een aanstaand bruidje en dagelijks zoek je uren lang naar een mooie jurk, elke keer zie je iets voorbij komen. Hoe sla je die afbeeldingen dan op? Met de rechtermuisknop ‘afbeelding opslaan’? Kan, maar niet echt handig. Als je lid bent van Pinterest wordt het veel gemakkelijker en overzichtelijker. Elk plaatje ‘pin’ je op je eigen pinboard. En zo’n board ziet er prachtig uit. Helder, overzichtelijk en ontworpen om een duidelijk overzicht te krijgen van jouw smaak.
Anderzijds is Pinterest een plek om te zoeken naar wat je mooi vindt. Stel dat je in je nieuwe huis een boekenkast wil plaatsen. Niet een Billy maar een echte mooie. Als je op Pinterest de zoekterm ‘bookshelf’ intypt dan opent zich een indrukwekkende wereld van boekenkasten in alle kleuren, vormen en maten. Elke kast die je mooi vindt, kan je ‘repinnen’ op je eigen ‘pinboard’. Als je na een tijd surfen naar je eigen pinboard kijkt die je vol hebt ‘gepind’ dan zie je op je scherm de digitale versie van jouw smaak, stijl en wens verschijnen. Kort samengevat is Pinterest dus een verzamelbak vol inspiratie.
Waarom werkt Pinterest?
Plaatjes verzamelen op het internet; meer lijkt Pinterest niet te zijn. Toch is deze indruk misleidend. Op Pinterest kan je iets doen wat je onbewust mist bij Facebook, Twitter en Hyves. Op Pinterest word je niet afgerekend op wat je doet of wie je bent, maar word je bedankt voor wat je geeft en gewaardeerd om je smaak. ‘Pinnen’ is jezelf uitdrukken in sfeer. Een Facebookpost is bijna altijd een post waarin een vriend of kennis verteld hoe gaaf hij/zij het eigenlijk heeft. Op mijn Facebookpagina krijg ik bijna alleen maar berichten van vrienden die verslag uitbrengen van vakanties, leuke feestjes en gave dingen. Als ik niet uitkijk dan ga ik mijn eigen leven bij wijze van spreken nog saai vinden ook! Haha. Pinterest raakt een andere zenuw: die van smaak. Je kan iemand complimenteren met zijn stijl, bedanken voor de inspiratie of vragen waar hij dat ene gave jasje, jurkje of designmeubel vandaan heeft. Bovendien maakt de site zoeken naar mooie dingen wel heel gemakkelijk. Pinterest werkt omdat het je inspiratie geeft: het gaat om jouw geluksgevoel, niet om dat van je vrienden. Die zelfbevrediging is een essentieel gegeven.
Marketing op Pinterest
Hoe kunnen we als marketeer deze plaatjesplaksite gebruiken? Hoe zetten we de mogelijkheden in om de verkoop van onze producten te stimuleren? De site is in eerste instantie een daverend voorbeeld van de impact van word of mouth marketing: ik vind iets mooi en laat het zien, anderen vinden het mooi en geven het door. Zo werkt het ook met mond-tot-mondreclame. Ik heb een gaaf product en laat het aan mijn vrienden zien. Zij gaan het vervolgens ook doorvertellen of kopen. Met deze gedachten in het achterhoofd kan je Pinterest op verschillende manieren inzetten voor de (word-of-mouth) marketing van je merk of product:
• Gebruik Pinterest om je ontwerp of productassortiment te testen. Zet, zoals Time magazine doet, covers van je magazine op de site en kijk welke het meest worden gekozen. Of kies ervoor om verschillende sfeervolle foto’s van je productassortiment te plaatsen. De foto van het item dat het meest wordt ‘gerepind’ is de meest succesvolle en zou je hero-product moeten worden.
• Zet Pinterest in om de sfeer rondom je merk weer te geven. Maak een account aan die beheerd wordt door de marketingafdeling en vraag om ‘moodboards’ te maken die allemaal te maken hebben met je merk. Hierdoor geef je in afbeeldingen lading aan je merk. Zie bijvoorbeeld de foto’s van Gap. Als deze pins worden gedeeld, geven anderen, geheel in de traditie van word of mouth marketing, het verhaal van jouw merk door.
• Wend Pinterest aan als online portfolio. Zet pinboards op met ‘Work’, ‘Colleagues’, ‘PR’ en plaats daarop het werk van je bedrijf. Op deze manier kunnen potentiële werknemers de sfeer in je bedrijf proeven en heb je tegelijkertijd een mooie online catalogus waar andere bedrijven naar kunnen kijken.
• Schakel Pinterest in om traffic naar je site of webshop te genereren. In tegenstelling tot andere social media sites wordt de conversie van ‘kijken naar kopen’ door Pinterest vergemakkelijkt. Een typisch ‘path to purchase’ voorbeeld: ik hou van brillen, en zoek op Pinterst naar moodboards hiervan. Soms zie ik een board van iemand met mijn smaak. Binnen die serie van brillen die ik op het scherm zie staan, springt een speciaal exemplaar er direct uit. Meer mensen vonden de bril mooi, zie ik aan de hoeveelheid ‘repins’, ‘likes’ en ‘comments’. Ik klik erop en kom direct bij de site behorende bij deze afbeelding. Als dat een webshop is, wordt de kans veel groter dat ik het koop. Immers, ik was op Pinterest al lekker gemaakt en weet dat anderen het horloge ook waarderen.
Hoe maak ik een Pinterest account aan?
1) Via www.pinterest.com vraag je om uitgenodigd te worden

2) Binnen enkele uren krijg je (als het goed) is een e-mail waarmee je een account kunt aanmaken
3) Je kunt een account aanmaken door te connecten via Twitter of Facebook
Je geeft vervolgens een gebruikersnaam op, je e-mailadres en je maakt een wachtwoord aan.
4) Dan kom je in een proces met 3 stappen.
Stap 1: Klik op een paar afbeeldingen van dingen die je leuk vindt, zodat Pinterest een voorstel kan doen van welke mensen te volgen.

Pinterest account aanmaken: klik een paar dingen aan die je leuk vindt


Klik bijvoorbeeld op Design, Photography en Technology

Stap 2: Vervolgens scroll je naar de onderkant van de pagina en klik je op de button Follow People >>

Nadat je op de button geklikt hebt volg je automatisch enkele mensen waarvan Pinterest denkt dat je die leuk zal vinden en volg je eventueel enkele van je Facebook vrienden.


Vervolgens kan je de Facebook vrienden ontvolgen of je Pin Boards gaan aanmaken. Klik op Create Boards >>

Vervolgens kom je in een scherm waar je zelf je prikborden kan aanmaken. Hieronder zie je prikborden die ik heb aangemaakt:

Vervolgens klik je op Create >>

Vervolgens krijg je instructies hoe je jouw Pinterest Tool installeert.
Hieronder zie je het voorbeeld voor FireFox:

 

Vervolgens klik je op Start Pinning! >> Daarna krijg je jouw Pinboards te zien, zie hieronder:

 
Via de button Rearrange Boards kan je de plek van je prikborden wijzigen:

Toevoegen van afbeeldingen aan je prikbord
Je bent er nu klaar voor om afbeeldingen toe te voegen aan je prikborden. Als je een afbeelding op een website ziet die je wilt pinnen dan klik je op de Pin It button, zie hieronder een voorbeeld met de site www.apple.com:

 
Vervolgens toont de Pinterest tool alle afbeeldingen op de webpagina, zie hieronder:

Je klikt vervolgens op de afbeelding die je aan één van je prikborden wilt toevoegen. In dit voorbeeld klik je op de afbeelding van de iPhones. Dan opent een pop-up venster waar je via een drop-down menu kunt aangeven op welk prikbord je de afbeelding wilt plaatsen. Hieronder zie je dat ik de afbeelding van de iPhones op het prikbord “Products I like” ga plaatsen.

Hieronder zie je dat ik een tekst heb geplaatst en de afbeelding op het prikbord “Products I like” ga plaatsen. Eventueel kan je de afbeelding tegelijkertijd via Twitter verspreiden maar daar heb ik in dit voorbeeld niet voor gekozen. Als je klikt op de button Pin It, dan staat de afbeelding op je prikbord.

Nadat je op de Pin It button hebt geklikt, zie je onderstaande pop-up:

 
Hieronder zie je dat de afbeelding te zien is op het prikbord “Products I like”. Als je vervolgens op de afbeelding klikt, dan kom je op het betreffende prikbord.

Hieronder zie jet prikbord “Products I like”.


Infographics over Pinterest

Hieronder staan twee infographics met interessante informatie over Pinterest.


Over Topshelf Media
Topshelf Media ® zorgt voor het vergroten van de zichtbaarheid en omzet van en voorkeur voor organisaties, merken, diensten en/of producten. Dat doen wij door samen met onze klanten (online) marketingacties en campagnes te bedenken en/of door het ontwikkelen van de daaruit voortvloeiende digitale media.
Bij de digitale media die wij realiseren denk je aan robuuste en goed vindbare (mobiele) websites, webshops en webapplicaties. Denk ook aan het vormgeven en opzetten van Facebook Pages en E-mailnieuwsbrieven. Bovendien helpen wij onze klanten bij het opzetten en doorontwikkelen van hun Social Media accounts en het creëren van een positie binnen het Social Media landschap.
“Kennis brengt u van A naar B. Verbeelding brengt u overal. Wij laten onze ideeën graag tot de verbeelding spreken!”
Vul gerust het Bel-Mij-Terug-formulier in >> en wij bellen u op het door u gewenste moment terug.
Met multimediale groet,
Namens Topshelf Media
Martin Planken,
eigenaar
Volg ons op Twitter >> @Topshelf_Media >>
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Topshelf Media >>
Dit artikel is tot stand gekomen met hulp van Frankwatching en Adformatie.